Starší eskalátory, které umí jezdit v pouze v takzvaném nepřetržitém režimu, patří z hlediska spotřeby energie k poměrně náročným zařízením. Přesto dodnes slouží v řadě obchodních center, na nádražích a v dalších objektech, kde jsou cestujícím k dispozici takřka neustále. Ke snížení spotřeby až o více než polovinu u nich přispívá nový systém řízení, který dokáže lépe reflektovat aktuální vytíženost eskalátoru. Ušetřit pomůže i vhodně zvolený pohon nebo osvětlení.
Právě u modelů starších dvacet a více let, které jsou vybaveny původními systémy řízení s označením MIC F2 a MIC F3 lze dosáhnout největší úspory při spotřebě energie, a to i o více než 50 %. Vede k ní kompletní výměna elektroinstalace a využití nového systému řízení MIC F5E Eco Premium Plus. Ten umožňuje nastavení řady aspektů, které mají na nižší spotřebu energie výrazný vliv.
Prvním z nich je takzvaná plíživá jízda. V praxi to znamená, že když se na pásmu eskalátoru nebo chodníku nenachází žádný pasažér, eskalátor zpomalí. Po stanoveném čase se zařízení zcela zastaví. Znovu se spustí, jakmile čidla zaznamenají, že se blíží cestující.
Užitečné je i zohlednění aktuálního množství cestujících. "Pokud není eskalátor plně vytížen, motor se spustí v takzvaném systému Hvězda. Zařízení pak běží na třetinový výkon, který znamená třetinovou spotřebu. Jakmile ho zatíží větší množství pasažérů, automaticky se přepne do systému trojúhelník, kdy běží na plný výkon s vyšší spotřebou," upřesňuje Pavel Brůna, který je v Schindler CZ Master Trainer pro CZ a SK.
Investice vložené do systému řízení MIC F5E Eco Premium Plus mívají u starých eskalátorů velice rychlou návratnost. Navíc tento systém disponuje všemi doplňky bezpečného provozu dle normy EN115-1.
Také některé z eskalátorů mladších dvaceti let umí jezdit pouze v nepřetržitém režimu. Jde zpravidla o ty, které jsou vybaveny řízením MIC F4 a F5E bez doplňků automatického provozu. Zde je možná instalace systému automatického provozu. Samotná montáž spočívá v osazení světelných senzorů, radarů, světelných ukazatelů a frekvenčního měniče. Poté je i u nich možné využít plíživou jízdu a systém ECO provoz.
Součástí úsporného řešení může být i výměna pohonu eskalátorů. Původní motor a převodovku lze nahradit účinnějšími. Například nový pohonný komplet složený z motoru označeného IE3 a nového typu převodové skříně je dle ISO 25745 certifikován s označením A+++. Důležitým detailem je i změna původního osvětlení na úspornější LED variantu.
Návratnost investice lze poměrně přesně odhadnou předem. "Známe-li veličiny pro výpočet, kterými jsou především cena za kWh, denní doba provozu a počet hodin přerušovaného provozu, jsme schopni spočítat roční úsporu elektrické energie, a to v porovnáním s nepřetržitým provozem," vysvětluje Pavel Brůna. Při rozhodování je třeba vzít také v úvahu prodloužení životnosti komponentů eskalátoru.
Specialisty zaměřené na eskalátory máme po celé republice. Neváhejte se na ně obrátit. Rádi vám vše upřesní a pomohu najít optimální řešení právě pro vás. Kontakty na jednotlivé pobočky najdete zde. Využít můžete i kontaktní formulář.
Víte, že: Při provádění modernizací na tyto systémy se snažíme zákazníkovi vyjít maximálně vstříc. Vše plánujeme tak, aby byl eskalátor mimo provoz co možná nejkratší dobu. Některé modernizační prvky jsme schopni namontovat za méně než dva pracovní dny.