Takto sofistikovaný systém si žádá vlastní jedinečné příslušenství, které umožní naplno využívat všechny funkce, jimiž PORT Technology disponuje. Jedná se o terminály reflektující individuální požadavky uživatelů. V angličtině se nazývají Personal Occupant Requirements Terminals, zkráceně PORT. Nová řada terminálů PORT má spoustu předností včetně standardizovaného interního hardwaru. I díky němu mohou terminály PORT vyhovět specifickým nárokům, jak pokud jde o architektonický záměr, tak o funkčnost.
PORT Technology nabízí více funkcí než všechny dosavadní výtahové systémy. Nových funkcí a možností navíc stále přibývá. Umožňuje tak efektivnější využití výtahů ve skupině a zároveň zajistí cestujícím příjemnou a rychlou cestu do cílového patra s minimem zastávek. Bezpečnostní vlastnosti, zahrnuté do návrhu, jim zaručují ničím nerušenou jízdu.
Již 30 let se značka Schindler věnuje systému cílového řízení, který zlepšuje plynulost provozu a optimalizuje využití výtahů v dané skupině. PORT Technology tak staví na nenahraditelných zkušenostech z vývoje i praxe.
Na začátku devadesátých let minulého století byl pro výšku budovy limitující počet výtahů potřebných k zajištění plynulé přepravy osob mezi jednotlivými patry. Za řešení tohoto problému byl považován systém, který by umožnil cestujícím zvolit si cílovou destinaci, dříve než nastoupí do výtahu. To by v rámci předem specifikované skupiny výtahu vedlo k lepšímu využití jednotlivých kabin a zvýšilo efektivitu celého provozu. Nikdo v oboru však nebyl schopný takový systém uvést do praxe. Když tedy firma Schindler v roce 1992 představila první praktický systém cílového řízení nazvaný Miconic 10, jednalo se o zcela převratnou novinku. Na začátku nového tisíciletí již bylo zřejmé, že je cílové řízení důležitou součástí výtahářské budoucnosti, a tak zařadily podobné systémy do své nabídky i další značky. Schindler byl však tou dobou o krok dál a nabízel už druhou generaci těchto systému. Současný PORT je již třetí generací systémů cílového řízení.
Jakmile cestující zadá svou volbu, a to prostřednictvím terminálu, RFID karty nebo chytrého telefonu, systém okamžitě vyhodnotí, který z výtahů ve skupině ho do cílové destinace dopraví nejrychleji a s minimem zastávek. Zohledňuje přitom všechny aktuálně zaznamenané požadavky a stávající pozici výtahu. Je tomu tak díky speciálně vyvinutému algoritmu, který je výsledkem mnohaletého vývoje. Systém cestujícímu na terminálu či telefonu zobrazí označení výtahu, který mu zajistí co nejlepší cestu do požadovaného patra. Pak už jen stačí, aby cestující počkal na přistavení příslušného výtahu a vydal se na cestu.
Věříme, že PORT Technology představuje ve svém oboru naprostou špičku. Přesto pracujeme dál. Každý rok získáváme cenné statistické informace z tisíců výtahů, které po celém světe provozujeme. Tato data analyzujeme a na základě výsledků vylepšujeme výkon a možnosti našich zařízení. Prvenství v této oblasti si vážíme a chceme se i nadále udržet na čele.
Mluvíme-li o efektivitě v souvislosti výtahy, obvykle jde o dva aspekty, které spolu úzce souvisí. Jsou jimi efektivita přepravy cestujících a energetická účinnost zařízení.
Pro provoz budovy je zásadní, jak rychle dokáže výtah zajistit přepravu cestujících. Příkladem může být plynulost přepravy v administrativních budovách v době ranní špičky, kdy lidé přichází do práce. Pokud výtahy nestíhají pasažéry přepravovat, vznikají fronty, roste nespokojenost cestujících a snižuje se prestiž budovy. PORT Technology navede lidi, kteří míří do stejného patra, do stejného výtahu.
Tím sníží počet zastávek, které kabina i cestující absolvují. Znamená to jak rychlejší dopravu cestujících na místo určení, tak rychlejší návrat kabiny zpět do přízemí, kde bude může sloužit dalším uživatelům. S každým výtahem, který systém PORT Technology využije, tak roste počet úspěšně přepravených cestujících a také přepravní kapacita v rámci budovy.
Pokud jde o energetickou účinnost, je třeba zmínit, že snížení dopadu na životní prostředí jak u výtahů, tak u budov, ve kterých jsou provozovány, je jednou z našich priorit. Tomu odpovídají i jednotlivé komponenty a funkce, jimiž moderní výtahy Schindler disponují. S PORT Technology však můžeme nabídnout víc. Výtahy využívající PORT Technology mohou pracovat tak, že celá skupina dosahuje lepší energetické účinnosti, a to díky vlastnostem, které nazýváme Energy Control Option neboli ECO. V režimu ECO je čekací doba nastavená tak, aby byla přijatelná pro cestující a zároveň umožňovala ekologicky úsporný provoz. Tím je vyřešen problém typický pro skupiny výtahů, které spotřebovávají hodně energie zejména v době mimo dopravní špičku. Přichází-li totiž méně cestujících, což se děje po většinu dne, bývá každý z nich vyzvednut jiným výtahem. Do cílového patra tak zamíří rychle a velmi často zcela bez spolucestujících. Výtah pak jede poměrně velkou vzdálenost kvůli přepravě nízkého počtu cestujících. Kabiny jsou navíc vyvážené na 50% zatížení. Je-li nižší, není pohyb kabiny z hlediska energetické náročnosti optimální. Režim ECO tuto situaci řeší. Cestující lze díky němu přepravit v menším počtu vytíženějších kabin. Tím se zlepší jak vyvážení kabiny, tak počet a délka jízd. Režim ECO tedy minimalizuje energetickou náročnost provozu a přitom je nastavený tak, aby čekací doba nepřekročila danou úroveň. Spokojenost zákazníka se snoubí s lepší energetickou účinností zařízení.
Zabezpečení objektu je klíčovým aspektem PORT Technology a lze jej uplatnit na mnoha úrovních. V budovách, které jsou vybaveny vlastním či globálním firemním systémem, lze PORT Technology snadno integrovat za pomoci vhodného rozhraní. Stále více zákazníků, kteří se seznámí se škálou možností zabezpečení, které PORT Technology poskytuje, však staví zabezpečení budovy právě na našem systému.
Základem celé bezpečnostní koncepce PORT je vysvětlit zákazníkovi, že pokud se identifikuje, můžeme mu poskytnout mnohem lepší služby. Pokud se například návštěvník budovy prokáže u turniketu RFID kartou, umožní mu to nejen vstup do budovy, ale také optimální cestu do cílové destinace. Systém mu totiž přidělí výtah, který ho do ní přepraví co nejrychleji. Výtah vybavený PORT Technology má terminály s integrovanou čtečkou karet, což znamená, že může uskutečnit požadované transakce, kdekoli je umístěn. Často jsou to právě závory či turnikety, do nich je možné čtečku karet integrovat. V případě zájmu zákazníka může Schindler turnikety dodat.
Zajímavou možností kromě RFID karty je aplikace myPORT, která je branou k řadě užitečných funkcí, jež lze využívat jak s kartou, tak bez ní. Jakkoliv je tedy tato část věnována především benefitům, které PORT Technology přináší v oblasti samotné přepravy, lze systém velmi účinně využít k zabezpečení objektu, pokud jde o kontrolu přístupu do budovy.
Jednou z klíčových rolí PORT Technology je zvýšení spokojenosti cestujících. Přináší jim větší pocit bezpečí i pohodlí. Nemusí se ničeho dotýkat, a přesto hned po vstupu do budovy využívají prvotřídní služby a rychle se dostanou, kam potřebují. Zajištěním individualizovaných služeb a jedinečného přístupu chceme cestujícím zpříjemnit pobyt v budově a dát jim najevo zájem a péči.
U pravidelných uživatelů budovy víme, kam v určitých časech obvykle cestují. Můžeme tak předvídat a lépe naplnit jejich potřeby. Vždy se jim snažíme přidělit výtah, který není přiliš zaplněný a do požadované stanice je dopraví s co nejnižším počtem zastávek. Každé jejich cestě totiž přikládáme patřičný význam.